Založil jsem
diskusní a podpůrnou skupinu pro oběti narcisů. Do skupiny během
dvou dní vstoupilo osmnáct osob. A hned se stalo něco naprosto
nečekaného. Krátce po sobě se ozvaly dvě členky skupiny s tím,
že si myslí, že ve skupině je přítomná jejich bývalá (obě
byly pro onoho narcise bývalky) sokyně v lásce (možná u vztahů
s narcisy by se mělo spíš říka sokyně v závislosti).
Protože
se se ozývají lidé z celého Československa, tak pravděpodobnost,
že se mezi těmi stovkami sejdou dvě oběti téhož člověka, byla
nula, nula, nic. O to kdyby se člověk snažil, tak se mu to
nepovede. A stalo se. Bylo to jako vyhrát v loterii ale né hromadu
peněz, nýbrž ranec dluhů, které si někdo nesl z nechtěně
zprostředkovaných, vzájemných vztahů.
Ač do této
diskuzní a podpůrné skupiny mohou pouze osoby, které prokázaly
osobním rozhovorem, že jsou skutečnými obětmi, tak příběhy,
ve kterých figuroval stejný narcis, na první pohled nevykazovaly
podobnost, aby se daly spojit (nejspíš proto, že všechny takové
příběhy jsou si v podstatě podobné až moc). Po upozornění
jsem si oba příběhy představil vedle sebe a vše do sebe začalo
najednou zapadat. Jako vzor a jeho obraz v zrcadle. Kostra příběhu
a základní proporce byly v obou vyprávěních identické, ale vůči
sobě symetricky převrácené. Stejné události, ale v obou jakoby
si protagonosté vyměnily role. V matematice se tomu říká
permutace. Kolikrát můžete P postav rozmístit do R rolí, tolik
je způsobů, jak historii zamotat tak, aby se v ní nikdo nevyznal,
vina pozbyla smyslu a pachatelé unikli povinnosti napravit své činy
a přestat páchat další zlo. Tak funguje propaganda všeho druhu.
Stejné činy, stejné události, stejné postavy. Král z jednoho
příběhu byl bídným červem v tom druhém a princezna z jednoho
byla ježibabou tam za zrcadlem. Snad jen ten šašek zůstal stát
na místě a už ani necinkal rolničkama ve zkamenělém úžasu.
Jestli se mi to celé nezdálo, tak jsem toho šaška musel hrát já.
Jakobych najednou viděl současně do dvou paralelních vesmírů,
ve kterých se odehrávala historie se společným začátkem a
koncem a při tom v obou šla přesně opačnou cestou.
Jak se v tom
zorientovat a přitom nesoudit? Nijak. Obsah těch příběhů je
nepodstatný. Čím víc se do nich budete nořit, tím méně budete
vnímat realitu. Čím více oba vesmíry trvaly na své
jedinečnosti, tím více energie (tedy zloby) musely generovat na
své prosazení a zviditelnění. Místo obracení pozornosti k sobě
je veškerá síla investovaná do udržování “mojí” pravdy.
To je samo o sobě narcistická konstrukce. Oběť se stává tím,
čím sama trpí. Prosazování vlastní pravdy jenom odvádí
pozornost od snahy vedoucí ke zklidnění vztahů. Když prosazuji
svůj příběh, nezbývá mi už žádný prostor pro prožití své
viny, osvobození se od všech příkoří. Nemohu se tak svého
příběhu pustit a jít dál. Sám se tak propadám do bludu a
přestávám být akceschopný i v té části svého života, na
které mi zatím ještě záleží.
A kdo na tom celém
profituje? No přeci narcis samotný. Všichni účastníci se baví jenom o něm. Má svojí pozornost a na světě existují
minimálně dvě jeho oběti, které na něj nedokáží přestat
myslet a velkou část své mozkové kapacity dedikují na to, aby
bobtnaly svůj příběh, jehož je on součástí. Kdyby to dokázal,
tak by se od srdce zasmál. Dvě oběti, které by mohly být
přirozenými spojenci, se perou a ten třetí se směje. Proč by se
nesmál, když se pořád vše točí kolem něj. Jako kolem mimina.
No mě by taky zajímalo, jestli tu někdo nediskutuje o stejné osobě jako já. Pravděpodobnost je velká, těch bývalek bylo hodně a všechny utekly. Můj narcis je paradoxně povoláním psychoterapeut. Jestli se v tom někdo najdete, tak se klidně ozvěte. ;-)
OdpovědětVymazat